
Proces for tilslutning af
KL-afgrænsede fuldmagtspakker
Formål
Her vil du gennem en trin-for-trin-guide få forklaret, hvordan kommuner på en enkel måde tilslutter sig KL’s fuldmagtspakker og tilknytter dem til løsninger i XFlow.
Sidst redigeret: 12/05/2025

Indholdsfortegnelse:
1. Kontakt XFlow
2. Udfyld Digitaliseringsstyrelsen tilslutningsskema
3. Send tilslutningsskemaet til Digitaliseringsstyrelsen
4. Tilføj privilegienavn på de relevante løsninger i XFlow
5. Digital Fuldmagt er nu tilsluttet på de ønskede løsninger
Oplys hvilke fuldmagtspakker I ønsker at tilslutte i Digital Fuldmagt på info@xflow.dk.
Det er nok blot at oplyse Titel på KL-fuldmagtspakke (f.eks. Hjælpemidler – handlefuldmagt til selvbetjening)
I finder en oversigt over KL-fuldmagtspakkerne her: Oversigt over KL-afgrænsede fuldmagtspakker (excel)
1. Kontakt XFlow
2. Udfyld Digitaliseringsstyrelsens tilslutningsskema
For at kunne anvende Digital Fuldmagt, skal I udfylde et tilslutningsskema fra Digitaliseringsstyrelsen.
Tilslutningsskemaet rekvireres første gang ved at sende en anmodning fra en autoritativ adresse i kommunen¹ til digitalfuldmagt@digst.dk.
Når I modtaget skemaet, skal I bruge følgende oplysninger om IT-systemet/leverandøren, når I udfylder skemaet:
Navn på IT-system: Visma Public
Entity-id for IT-system: https://saml.adfs.firstagenda.biz/adfs/services/trust
Leverandør-CVR: 37098922
Leverandør-navn: XFlow
3. Send tilslutningsskemaet til Digitaliseringsstyrelsen
Send det udfyldte tilslutningsskema til Digitaliseringsstyrelsen via mail: digitalfuldmagt@digst.dk
OBS! Skemaet skal sendes fra jeres autoritative mailadresse.
4. Tilføj privilegienavn på de relevante løsninger i XFlow
Når Digitaliseringsstyrelsen melder klar til jer, kan I tilslutte de relevante privilegienavne på de selvbetjeningsløsninger i XFlow, hvor fuldmagtspakken skal være gældende.
I finder en oversigt over privilegienavnene til KL-fuldmagtspakkerne her: Oversigt over KL-afgrænsede fuldmagtspakker (excel)
Eksempel på privilegie: urn:dk:digst:fm:kl:1b
Privilegiet indsættes under fanen ‘Dokumentation’ i feltet ‘Digital Fuldmagt’ på den relevante selvbetjeningsløsning.
Selvbetjeningsløsningen er nu tilsluttet Digital Fuldmagt. Dette betyder, at personer, der har en modtaget en fuldmagt til at udfylde løsningen på vegne af en anden, vil få mulighed for at vælge om vedkommende vil udfylde på vegne af sig selv eller på vegne af personen, som vedkommende har fået en fuldmagt fra.
¹Før kommunens første tilslutning skal kommunen sikre en autoritativ adresse dedikeret til Digital Fuldmagt (for eksempel en funktionspostkasse). Adressen genkendes derefter i Digital Fuldmagt som kommunens valide kommunikationskanal til udveksling af tilslutningsskemaet.