Version 2025.0 – 12. maj 2025

I det følgende kan du læse om de nye funktioner og rettelser, som version 2025.0 af XFlow indeholder.

Endnu en gang har teamet arbejdet hårdt og udarbejdet en masse spændende tilføjelser og rettelser til XFlow.

Husk også at orientere jer i vores change log, hvor I kan
se de ændringer og tilføjelser, der løbende bliver lavet.

Datoer for udrulning af release 2025.0

  • Torsdag den 24. april: Alle testmiljøer opdateres

  • Mandag den 12. maj kl. 06.00: Alle SaaS-kunder opdateres.

  • Mandag den 19. maj kl. 06.00: Alle on-premise kunder, der er på Octopus, opdateres.
    (OBS! Såfremt I ikke ønsker at blive opdateret denne dag, skal I sende en mail til vores support
    support@xflowsupport.dk)


    Hvis I er On-Premise kunde og ikke opdateres via Octopus, skal I huske at bestille tid til jeres opdatering. Dette gør I ved at sende en mail til
    support@xflowsupport.dk.
    Opdateringen er mulig fra den 19. maj 2025 og vi anbefaler, at I bliver opdateret hurtigst muligt herefter.

Indhold i release 2025.0

Se gennemgangen af releasen her


Ny brugerdel


De sidste mange måneder har vi arbejdet intenst på at give hele XFlows brugerdel et nyt og mere moderne udtryk.

Det nye design er bygget op omkring et opdateret designsystem med forbedrede komponenter, tydeligere struktur og en mere intuitiv navigation. Vi har ryddet op i gamle visninger, ensrettet farver og typografi og samlet centrale funktioner som “Start ny”, “Mit overblik” og “Min profil” i en ensartet oplevelse på tværs af platformen.

Målet har været at gøre XFlow nemmere at bruge – både for nye og erfarne brugere.

Ny og forbedret mobilvisning

Den nye brugerdel er udviklet med mobilen i fokus. Det betyder bl.a., at komponenter som dropdowns, tabeller, knapper og formularer nu fungerer meget bedre på mindre skærme, inputfelter skalerer som de skal, og hele brugerfladen tilpasser sig automatisk efter skærmstørrelse. Det betyder, at det nu er lettere og hurtigere at arbejde i XFlow fra telefon og tablet.

WCAG 2.1 kompatibel

I det nye design har vi desuden haft fokus på at leve op til kravene i WCAG 2.1. Vi har blandt andet arbejdet med korrekt semantik, tydelige fokusmarkeringer, skiplinks, farvekontraster, alt-tekster og labels, der matcher synligt indhold. Derudover er navigationen med tastatur og skærmlæsere forbedret betydeligt – eksempelvis i tabeller, informationsbeskeder og menuvalg. Dette med målet om, at alle brugere – uanset forudsætninger – kan arbejde trygt og effektivt i XFlow.

Ny temaopsætning

I forbindelse med det nye design, har vi lavet en ny temaopsætning på administrationsdelen, som skal gøre det nemmere at give brugerdelen et pænt og enkelt udtryk, der samtidig afspejler jeres organisation.

Det betyder, at I nu kun skal uploade jeres organisations logo og derudover angive en primær farve, en primær mouse-over farve og en tekstfarve.

OBS! En systemadministrator hos jer skal sørge for at opsætte jeres tema ud fra den nye opsætning, inden I bliver opdateret med det nye design den 5. eller 8. maj. Dette gøres på administrationsdelen —> systemopsætning —> Tema.

Tilmeld dig vores webinar om den nye brugerdel

For at give dig en god introduktion til den nye brugerdel, inviterer vi til to webinarer, hvor vi gennemgår alle ændringerne og viser, hvordan den nye brugerdel fungerer.

Vi viser og fortæller det samme på begge webinarer, så du kan vælge den dag der passer dig bedst. Der vil selvfølgelig være mulighed for at stille spørgsmål, og det første webinar vil desuden blive optaget og lagt på supportsitet efterfølgende.

Deltag på webinaret på en af nedenstående datoer:

  • 1. webinar: Torsdag den 24. april kl. 10.00

  • 2. webinar: Tirsdag den 13. maj kl. 10.00

Tilmeld dig webinaret om den nye brugerdel via knappen nedenfor.

Dette release indeholder en lang række væsentlige udvidelser og forbedringer af XFlows API. Alle ændringer er foretaget med fokus på sikkerhed, korrekt dataadgang, automatisering og bedre dokumentation.

Det drejer sig om følgende udvidelser og forbedringer, som er beskrevet yderligere nedenfor.

  • Øget sikkerhed ved dokumentadgang

  • Hent data fra fanen ‘Dokumentation’ via API’et

  • Forenklet opdatering af arbejdsgange

  • Automatiseret flowstyring

  • Udvidede flowoplysninger

  • Udvidede skabelonoplysninger

  • Optimeret håndtering af værdilister

  • Nemmere administration af API-nøgler

  • Fejlrettelser


Øget sikkerhed ved dokumentadgang
Vi har ændret endpointet GET /Dokument/{dokumentId}, så det nu kun er muligt at hente dokumenter, som er knyttet til en arbejdsgang. Dette betyder, at dokumenter ikke længere kan tilgås på tværs af organisationer, hvilket har været særligt vigtigt for de af jer, som har flere organisationer i jeres XFlow miljø.


Hent data fra fanen ‘Dokumentation’ via API’et
Det nye endpoint GET /processtemplate/{processtemplateid}/documentation giver, via ét kald, mulighed for at hente alt data fra fanen ‘Dokumentation’ på arbejdsgangsskabelonen. Denne funktionalitet er udviklet med henblik på eksport til andre dokumentationssystemer.


Forenklet opdatering af arbejdsgange
Process/Update er blevet forbedret til at understøtte flere felttyper (bl.a. felterne CPR, CVR, E-mail, Facit, Telefon og Start/slut-dato). Det har tidligere været uklart, hvilke værdier, der skulle medsendes til Update-endpointet - dette kan nu findes på Process og ProcessTemplate datamodellerne under ‘SetTableValues’. Alle blanketfelter, som udstiller disse værdier, kan opdateres med update-funktionen.


Automatiseret flowstyring
Nye funktioner gør det muligt at afvise, godkende eller manuelt styre næste trin i en arbejdsgang direkte via API’et. Det giver større fleksibilitet ift. automatisering og integrationer.


Udvidede flowoplysninger
GET /Process/{processId} returnerer nu udvidede flowoplysninger, herunder opstartstidspunkt, indsendelsestidspunkt og nuværende trinstatus. Dette giver bedre mulighed for at overvåge og analysere flowstatus i eksterne systemer. Derudover leveres der mere data ift. aktiviteter og felter, som kan benyttes ved automatiseringer, der skal styre flows eller opdatere felter.


Udvidede skabelonoplysninger
GET /ProcessTemplate/{processTemplateId} leverer nu udvidet data ift. aktiviteter og felter som kan benyttes ved automatiseringer, som skal styre flows eller opdatere felter.


Optimeret håndtering af værdilister
Oprettelse og opdatering af værdier i værdilister tager nu højde for organisation via API-nøglen. Værdier oprettes som udgangspunkt som lokale, men kan gøres fælles efter behov.


Nemmere administration af API-nøgler
XFlow kan nu håndtere, at man har flere API-nøgler pr. organisation. Dermed er det nu også muligt at navngive og beskrive API-nøglerne, så de kan adskilles mellem specifikke brugere eller systemer, hvilket gør det nemmere at få overblik over hvem, hvad og hvornår API’et benyttes.


Fejlrettelser

  • Mere ensartet brug af ID’er i API-kald (UUID, tekst, tal)

  • Swagger-eksempler og beskrivelser er blevet forbedret og mere brugbare

  • Statuskoder returneres nu korrekt (fx 400 i stedet for 500 ved valideringsfejl)

  • Avancering af arbejdsgange indexeres nu korrekt, så søgesiden får ændringerne med

Udvidelse og optimering af XFlow Public API



Brugervenlighed

  • Liste sorteret alfabetisk i "Ny arbejdsgang"-dataaflevering.

  • Bruger informeres nu om maksimalgrænse for antal tal i talfelter.

  • Ændringer gemmes automatisk når blanketbyger går fra oversættelse til preview på blanketskabelonen.

  • Fejlbeskeder i fejloversigten er blevet mere præcise og brugervenlige.

  • Tekst ved notifikationer om annullering af arbejdsgange er blevet forbedret.

  • Blanketskabeloner sættes som standard til aktiv, når de oprettes.

  • Ved klik på ‘Send’-knap i udfyldelsen låses denne, således udfylder ikke kan klikke på den flere gange.

  • Kolonnen ‘Sidste login’ er blevet tilføjet under ‘Brugere’, så man kan se, hvornår den enkelte bruger senest har været logget ind.

Brugergrænseflade og navigation

  • Funktionen 'Rettighedsgruppetildeling' er blevet fjernet.

  • Mouseover-funktion på Arbejdsgangid-kolonnen under ‘Dataafleveringsfejl’ viser arbejdsgangskabelonens navn.

  • Gem-knappen er nu flydende og lettere tilgængelig under PDF-skabelonopsætningen.

  • Infotekst vedr. outputfelter under API- og SQL-dataafleveringer er blevet uddybet for bedre forståelse.

  • Infoboksen i oversættelser er blevet scroll-bar og kan nu udvides.

Administration

  • Forklarende tekster er blevet tilføjet under hjælpesidebeskeder og hjælpesidebeskedkategorier.

  • Mulighed for at oversætte paneltitler til engelsk under "Formalia" og "Oplysningspligt".

  • Menupunktet "Arbejdsgange" er blevet flyttet fra brugerdelen til administrationsdelen under menupunktet ‘Hjælpeværktøjer’.

  • Information om brugersletningsregler fjernes nu, når der ikke er sat nogen regler op.

  • Ved betaling via Pensopay i XFlow er det nu muligt at få transakionsid’et med i journaliseringen.

Sikkerhed

  • Bearer Token-indstillinger er skjult for øget sikkerhed.

Mindre ændringer eller tilføjelser

Fejlrettelser


Sprog og tekster

  • Stavefejl rettet i rolleoverblikket:

    • "Lokaladminstrator" → "Lokaladministrator"

    • "Hjælpmenuen" → "Hjælpemenuen"

    • "Anvend standarddataafleveringe" → "Anvend standarddataafleveringer"

    • "andre brugers" → "andre brugeres".

  • Grammatisk fejl rettet ved nulstilling af adgangskode: "has been send" → "has been sent".

Brugergrænseflade

  • Arbejdsgang-linkknap i udbakke skjules nu korrekt, når arbejdsgangen ikke findes.

  • Kvitteringssider viser nu korrekt fejl, når gem mislykkes.

  • Downloadknapper i hjælpedokumentfelt vises ikke længere i PDF-version.

  • Popup-menuen i opsætningen af rettighedsgrupper gemmer sig ikke længere bag layout.

  • Manglende download-knap til Word-skabeloner under dataaflevering er genetableret.

  • Gammel SBSYS-integration er fjernet fra både UI, database og kode.

  • Lokaladministratorer kan nu tilgå alle organisationsindstillinger.

Bagvedliggende funktionalitet

  • Hjælpedokumenter bevarer nu deres navn ved upload.

  • Felter slettes ikke længere ved valideringsfejl under brugeroprettelse.

  • Adressefelter cleares korrekt, når de skjules.

  • SQL-fejl ved harddelete af arbejdsgangsskabeloner med personoplysninger er rettet.

  • Import af arbejdsgange viser nu korrekt valideringsfejl ved manglende fil.

  • Ved betaling via Pensopay i XFlow risikerer udfylder ikke længere at betale dobbelt pga. timeout.

  • Det er igen muligt at tilgå XFlow bibliotektet.

  • Autotekster er blevet optimeret.

Layout og visning

  • Multivælgerfelt er rettet, så layoutet fungerer med forskellige skærmstørrelser.

  • Scrollbar er genetableret i popup’en ‘Grundlæggende flowopsætning’ i flowdesigneren.

  • Flueben vises nu korrekt i tringuide.

  • Redirect efter kopiering af værdiliste og multivælger fungerer nu som forventet.

  • Encoding-problem med "&"-tegn i beskrivelsesfelter er løst.

  • Rettelser til flowoverblikket (blanketoverblik), der sommetider loadede dobbelt eller ikke ville åbne.