Integration til Acadre

 XFlows Integration til Acadre giver organisationer muligheden for at oprette og opdatere sager i Acadre gennem dataafleveringer i deres XFlow miljø. Fordelen ved at bruge integrationen til Acadre er, at man i mange tilfælde vil kunne undgå dobbeltregistrering.

Formål:


Denne artikel beskriver, hvordan du – eller din kollega i IT – konfigurerer integrationen til Acadre i XFlow.

Se vores webinar om Acadre

Sidst redigeret: 04/04-2025

Indholdsfortegnelse:


1. Forudsætninger for brugen af Acadre

1.1. Nødvendige trin før brug

2. Opsætning af organisationsindstillinger

3. Opsætning af dataafleveringer

3.1. AcadreOpretSag

3.2. AcadreOpretEjendomSag

3.3. AcadreOpdaterSag

1. Forudsætninger for brugen af Acadre


For at kunne tage Acadre snitfladen i brug er der en række krav, der skal opfyldes. Blandt disse krav er whitelisting af IP-adresse, oprettelse af servicebruger og konfigurationer. Du kan kontakte XFlow Support, hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp til opsætningen af snitfladen.

1.1. Nødvendige trin før brug


Trin 1: Tjek Acadre-versionen

  • I skal indledningsvis sikre jer, at jeres nuværende Acadre-system er opdateret til mindst Version 23, Service Pack 1, Cumulative Update 9.

    • Denne version indeholder en ændring til authentication, som er nødvendig for at sikre en sikker kommunikation på en åben forbindelse.

    • Kontakt Formpipe for at planlægge en eventuel opdatering.

Trin 2: SOAP PWS Endpoint

  • I skal gøre jeres Acadre "Public Web Service" (PWS) tilgængelig på internettet via en offentlig, sikker adresse (URL).

    • Gør PWS tilgængelig: I skal eksponere jeres Acadre PWS-endpoint til internettet. Dette gøres typisk sikkert via en reverse proxy eller en firewall-åbning.

    • DNS-registrering: Der skal oprettes et offentligt DNS-navn (fx acadre.kommune.dk), som peger på den offentlige IP-adresse for jeres endpoint.

    • HTTPS (Certifikat): For at opnå HTTPS skal I installere et gyldigt SSL/TLS-servercertifikat (fra f.eks. Let's Encrypt, GlobalSign eller en anden certifikatudbyder) på jeres endpoint.

    • XFlow skal have tilsendt jeres CA's rodcertifikat for at snakke igennem en HTTPS forbindelse.

    • Firewall: I skal sandsynligvis åbne deres firewall, så den tillader indgående trafik fra XFlow's SaaS-servers specifikke IP-adresser.

      • Kontakt XFlow for info om specifikke IP-adresser, der skal whitelistes.

Trin 3: Udsted systemcertifikat (Klientcertifikat)

  • I skal udstede et certifikat, som XFlow skal bruge for at få adgang til Acadre systemet.

    • Generer certifikat: I skal generere et certifikatpar (en privat nøgle og en offentlig nøgle). Dette kan være et self-signed certifikat eller et udstedt af jeres interne CA (Certificate Authority).

    • Giv XFlow den private del: XFlow skal have den private nøgle (ofte en .pfx- eller .p12-fil, eventuelt med en adgangskode). Denne uploades i XFlow-administrationen, så XFlow kan bruge den til at "underskrive" sine anmodninger til Acadre. Dette uploades i menupunktet "Systemopsætning --> Certifikater".

    • Installer den offentlige del: I skal tage den offentlige nøgle (ofte en .cer- eller .pem-fil) og installere den i jeres Acadre-opsætning. Kontakt eventuelt Formpipe for hjælp til denne del.

Trin 4: Opret en Acadre Servicebruger

  • I skal skal oprette en speciel, ikke-personlig brugerkonto direkte inde i jeres Acadre-system, udelukkende til brug for integrationen.

    • Opret bruger: Der skal logges ind i Acadre som administrator og oprettes en ny bruger (fx svc_xflow).

    • Tildele rettigheder: I skal give denne bruger de roller og tilladelser, som er nødvendige for at kunne oprette og opdatere henholdsvis sager, parter og dokumenter.

    • Indsæt brugeroplysninger i XFlow: I skal inde i XFlow indtaste brugernavn og adgangskode på den nye servicebruger, så integrationen kan foretage handlinger i Acadre systemet.

2. Opsætning af organisationsindstillinger



For at kunne bruge Acadre dataafleveringer skal der foretages tre konfigurationer i organisation-sindstillinger og derefter trykkes på “Gem”.

Her kan du se de tre konfigurationer og hvor, de kan findes:

Acadre Root URL:

URL til jeres acadre installation i formatet: http://{host}/Acadre/Acadre.CM.PublicServices – {host} skal være den IP adresse eller domænet som Acadre installationen er hostet på.

De tre konfigurationer er beskrevet herunder. Vær opmærksom på formatet af indstillingerne.

Acadre Username

Brugernavn på Acadre service bruger i formatet: {host}\{Brugernavn}

Acadre Password:

Password til Acadre servicebrugeren

3. Opsætning af dataafleveringer


Der er tre mulige dataafleveringer: Opret sag, opret ejendom sag og opdater sag.

Når du har tilføjet disse til en aktivitet i Flowdesigneren, får du mulighed for at sætte dem korrekt op.

Her kan du se, hvor du tilføjer dataafleveringer, og hvor du skal klikke for at redigere i dem:

IndgåendeDokumenter

SletteKode

RecordStatusCode

Herunder beskrives mulige mappings samt mulige inputs for de tre typer.

Når dataafleveringen AcadreOpretSag skal sættes op, er der syv felter, der som minimum skal være udfyldt, for at databehandleren kan benyttes. Det er felterne:

  • FacetKode

  • KassaktionsKode

  • KLEJournaliseringsKode

  • PrimaerSagspart

  • SagsansvarligenhedKode

  • Sagsindhold

  • SagstypeKode:

3.1. AcadreOpretSag




Feltnavn

FacetKode
(Påkrævet)

KassationsKode
(Påkrævet)

KLEJournaliseringsKode
(Påkrævet)

PrimaerSagspart
(Påkrævet)

SagsansvarligEnhed
(Påkrævet)

Sagsindhold
(Påkrævet)

SagstypeKode
(Påkrævet)

BlanketResumeNavn

SagsansvarligInitialer

SekundæreSagsparter

TilknytAlleDokumenter

DocumentStatusCode

De røde stjerner indikerer, at felterne er påkrævede:

PrimaerSagspart
(Påkrævet)

Alle felterne gennemgås herunder, så du kan orientere dig om, hvilke oplysninger der forventes i Acadre:

AdgangsKode

Sagstitel

UdgåendeDokumenter

3.2. AcadreOpretEjendomSag


AcadreOpretEjendomSag opretter en EJSAG (Ejendomssag). Mange mappings er de samme som AcadreOpretSag, dog med tilføjelse af specifikke felter for ejendomssager. Den primære matrikel bliver sat som primær sagspart i Acadre.

Når databehandleren AcadreOpretEjendomSag skal sættes op, er der otte felter, der som minimum skal være udfyldt, for at dataafleveringen kan benyttes. Det er felterne:

  • FacetKode

  • KassaktionsKode

  • KLEJournaliseringsKode

  • KommuneKode

  • PrimaerMatrikel

  • PrimaerSagspart

  • SagsansvarligenhedKode 

  • Sagsindhold


Alle felterne gennemgås herunder, så du kan orientere dig om, hvilke oplysninger der forventes i Acadre:

Feltnavn

FacetKode
(Påkrævet)

KassationsKode
(Påkrævet)

Sagsindhold
(Påkrævet)

PrimaerMatrikel
(Påkrævet)

BlanketResumeNavn

EjendomUndertype

IndgåendeDokumenter

SagsansvarligInitialer

Sagstitel

SekundæreMatrikler

SekundæreSagsparter

SletteKode

TilknytAlleDokumenter

UdgåendeDokumenter

DocumentStatusCode

RecordStatusCode

Kryds af hvis opretter af arbejdsgang skal tilknyttes som sagspart.

Mulighed for at tilknytte eksempelvis udgående MEMO dokumenter.

Dokument status. Beskriver om dokumentet er låst/ikke låst. Koden kan f.eks. være "J" (Journalført) eller "R" (Reserveret). Tag evt. kontakt til Formpipe for en fuld liste af DocumentStatusCode.

Journal status. Beskriver journalens status. Koden kan f.eks. være "J" (Journalført), "L" (Låst), "R" (Reserveret). Tag evt. kontakt til Formpipe for en fuld liste af jeres mulige koder.

Beskrivelse

Handlingsfacet, ex: A00

Én af følgende:
B (Bevares, K (Kasseres), K5 (Kasseres efter 5 år), K10 (Kasseres efter 10 år), K20 (Kasseres efter 20 år).

Ex: 02.00.05
Kan flettes ind fra tilknyttet KLE opmærkning på arbejdsgangen.

Kommunens kode. Ex: 0751 (Aarhus)

Person fra blanketten.

Navnet på den sagsansvarlige enhed i Acadre.

Sagens indhold.

Den primære matrikel, sagen omhandler.

Én af følgende:
BO (Borgersag), KK (Kommunekode), LP (Lukket punkt), PP (Person punkt).

Navnet på den genererede PDF af arbejdsgangen.

Standard hvis ikke udfyldt: Matrikel
Én af følgende: Matrikel, Ejendom, Bygning, BPFG, Teknisk Anlæg, Enhed, Ejerlejlighed

Her tilføjes de dokumenter, som journaliseres på sagen. Dette gøres via dokumenter i fil-upload feltet.

Initialer på den sagsansvarlige Acadre bruger.

Angives der ikke noget, sættes der som standard primære Sagspart CPR. For BGSAG sættes som standard: CPR - Fulde navn - KLE titel

Mulighed for at tilknytte flere matrikler i matrikelfelter i blanketten.

Mulighed for at tilknytte flere sagsparter fra personfelter i blanketten.

Ex: P180D (Slettes efter 180 dage)

Kryds af hvis alle blankettens dokumenter skal tilknyttes sagen.

TilknytOpretterSomSagspart

Kryds af hvis opretter af arbejdsgang skal tilknyttes som sagspart.

Mulighed for at tilknytte eksempelvis udgående MEMO dokumenter.

Dokument status. Beskriver om dokumentet er låst/ikke låst. Koden kan f.eks. være "J" (Journalført) eller "R" (Reserveret). Tag evt. kontakt til Formpipe for en fuld liste af DocumentStatusCode.

Journal status. Beskriver journalens status. Koden kan f.eks. være "J" (Journalført), "L" (Låst), "R" (Reserveret). Tag evt. kontakt til Formpipe for en fuld liste af jeres mulige koder.

3.3. AcadreOpdaterSag



KLEJournaliseringsKode
(Påkrævet)

KommuneKode
(Påkrævet)

SagsansvarligEnhed
(Påkrævet)

AdgangsKode

Beskrivelse

Handlingsfacet, ex: A00

Én af følgende:
B (Bevares, K (Kasseres), K5 (Kasseres efter 5 år), K10 (Kasseres efter 10 år), K20 (Kasseres efter 20 år).

Ex: 02.00.05
Kan flettes ind fra tilknyttet KLE opmærkning på arbejdsgangen.

Person fra blanketten.

Navnet på den sagsansvarlige enhed i Acadre.

Sagens indhold.

Eksempelvis en af følgende:
EMSAG (emnesag), BGSAG (borgersag), PERSAG (personalesag), OIOSAG (OIO-sag), CSAG (Citizensag).

Én af følgende:
BO (Borgersag), KK (Kommunekode), LP (Lukket punkt), PP (Person punkt).

Navnet på den genererede PDF af arbejdsgangen.

Her tilføjes de dokumenter, som journaliseres på sagen. Dette gøres via dokumenter i fil-upload feltet.

Initialer på den sagsansvarlige Acadre bruger.

Angives der ikke noget, sættes der som standard primære Sagspart CPR. For BGSAG sættes som standard: CPR - Fulde navn - KLE titel

Mulighed for at tilknytte flere sagsparter fra personfelter i blanketten.

Ex: P180D (Slettes efter 180 dage)

Kryds af hvis alle blankettens dokumenter skal tilknyttes sagen.

TilknytOpretterSomSagspart

AcadreOpdaterSag opdaterer en eksisterende sag i Acadre ud fra et sagsnummer.

Denne dataaflevering kan bruges til at journalisere dokumenter til eksisterende sager. Det eneste, der er påkrævet her, er SagsNr. Hvis en mapping efterlades tom, ændres der ikke på denne i den eksisterende sag.

Her kan du se det påkrævede felt:

Hvis der tilføjes Matrikler, skal der angives KommundeKode og EjendomUndertype. Angivne Matrikler og Sagsparter tilføjes som nye sagsparter til den eksisterende sag.

Alle felterne gennemgås herunder, så du kan orientere dig om, hvilke oplysninger der forventes i Acadre:

Feltnavn

SagsNr
(Påkrævet)

BlanketResumeNavn

EjendomUndertype

FacetKode

IndgåendeDokumenter

KLEJournaliseringsKode

KommuneKode

Matrikler

SagsansvarligEnhedKode

SagsansvarligInitialer

Sagsindhold

Sagsparter

Beskrivelse

Sagsnummer på sagen, der skal opdateres. Ex: 23/36

Navnet på den genererede PDF af arbejdsgangen.

Standard hvis ikke udfyldt: Matrikel
Én af følgende: Matrikel, Ejendom, Bygning, BPFG, Teknisk Anlæg, Enhed, Ejerlejlighed

Handlingsfacet, ex: A00

Her tilføjes de dokumenter, som journaliseres på sagen. Dette gøres via dokumenter i fil-upload feltet.

Ex: 02.00.05
Kan flettes ind fra tilknyttet KLE opmærkning på arbejdsgangen.

Kommunens kode. Ex: 0751 (Aarhus)

Mulighed for at tilknytte flere matrikler fra matrikelfelter i blanketten.

Navnet på den sagsansvarlige enhed i Acadre.

Initialer på den sagsansvarlige Acadre bruger.

Sagens indhold.

Mulighed for at tilknytte flere sagsparter fra personfelter i blanketten.

TilknytOpretterSomSagspart

UdgåendeDokumenter

DocumentStatusCode

RecordStatusCode

Kryds af hvis opretter af arbejdsgang skal tilknyttes som sagspart.

Mulighed for at tilknytte eksempelvis udgående MEMO dokumenter.

Dokument status. Beskriver om dokumentet er låst/ikke låst. Koden kan f.eks. være "J" (Journalført) eller "R" (Reserveret). Tag evt. kontakt til Formpipe for en fuld liste af DocumentStatusCode.

Journal status. Beskriver journalens status. Koden kan f.eks. være "J" (Journalført), "L" (Låst), "R" (Reserveret). Tag evt. kontakt til Formpipe for en fuld liste af jeres mulige koder.

Relaterede artikler


A-Z dataafleveringer

Gå til artikel

Opsætning af API

Gå til artikel

Tabel og listeværdi i dataaflevering

Gå til artikel